Hvordan bli synlig på nett: Søkemotoroptimalisering og markedsføring
- CADA Media
- CADA Media
Lurer du på hva som er avgjørende for at akkurat din hjemmeside dukker opp øverst i Google-søk, mens andre nettsider virker vanskelige å finne?
Svaret er ofte enkelt – en teknisk solid bygget hjemmeside med nyttig innhold som treffer målgruppen din.
Hvorfor er det så viktig med egen nettside?
Den digitale tilstedeværelsen din er avgjørende for at potensielle kunder skal finne deg, og med egen nettside har du en fantastisk mulighet til å la andre oppdage tjenestene eller produktene du tilbyr.
Tenk deg at du skal finne en ny restaurant – hva gjør du? Mest sannsynlig googler du deg frem til et spisested som lager det du har lyst på, ved bruk av relevante søkeord. Det samme gjør dine potensielle kunder når de leter etter produkter eller tjenester som du tilbyr.
Når du skal bestemme deg for en av de mange restaurantene å spise på, er det gjerne flere kriterier som spiller inn. Hva har de på menyen? Hva skriver andre om maten de lager? Hva koster det å spise der? Kan jeg booke bord eller bestille mat via nettsiden?
Å bli synlig på nett er avgjørende for å tiltrekke seg kunder i dagens digitale landskap. I denne artikkelen går vi gjennom de viktigste virkemidlene som hjelper deg med å øke synligheten din på nett i 2024.
Søkemotoroptimalisering (SEO) – din vei til synlighet på nett
Hvilken nytte har nettsiden din uten besøkende?
For at målgruppen din skal finne frem til deg og dine tjenester, er det viktig å optimalisere nettsiden din for søkemotorer. Dette innebærer både søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotorannonsering (SEM), som sammen kan øke synligheten og tiltrekke flere besøkende til nettsiden din.
Du kan forvente at over halvparten av alle som besøker nettsiden din kommer via søkemotorer som Google, Bing, DuckDuckGo og lignende. Det betyr at det er essensielt for nettsiden din å rangere høyt oppe på det de potensielle kundene dine søker på. Oppdag våre SEO-tjenester 🔗
Ingen vil besøke en 10 år gammel nettside
Du har helt sikkert opplevd å besøke en nettside på mobilen som ikke er optimalisert for mindre skjermer – med klumsete navigasjon og liten tekst som ikke er lesbar, er brukeropplevelsen så dårlig at du har mest lyst til å gå ut fra nettsiden, uansett hvor interessert du i utgangspunktet var for det som skulle bli presentert på siden.
Søkemotorer prioriterer mobilvennlige nettsider i sine søkeresultater. En nettside som er rask og enkel å bruke på mindre skjermer, sørger for at folk bruker mer tid på siden din – som igjen øker salget eller informasjonsutbytte av det du tilbyr.
Relevante søkeord
Finn ut hvilke søkeord som er relevant for dine potensielle kunder ved å gjøre en søkeordsanalyse. Integrer de beste søkeordene på en naturlig måte i innholdet på nettsiden din.
Lokalt søk – bli synlig for de i nærheten
Har du søkt på «takeaway restaurant i nærheten av meg» i en hvilken som helst søkemotor, eller «lunsj» i en karttjeneste, og fått en liste over steder rett rundt hjørnet? Dette er idéen bak lokale søk og posisjonsdata. Ved å optimalisere nettsiden din for lokale søk, sørger du for at folk i nærheten lett kan finne deg når de leter etter det du tilbyr.
Det er spesielt viktig for bedrifter som er bygget for fysisk oppmøte, men også viktig for deg som tilbyr en kombinasjon av digitale tjenester og har fleksibiliteten for å møtes i nærheten av dine potensielle kunder.
Finn de rette kundene med spesifikke søkefraser
Vi tenker ofte på de enkle, generiske søkeordene når vi vil bli funnet på nett: ord som «fotograf» og «bakeri»
Problemet med disse søkeordene er at de er alt for generiske og du får høy konkurranse fra andre som tilbyr det samme som deg.
En bedre tilnærming er å fokusere på litt lengre setninger, som «portrettfotograf for familiebilder i Larvik» og «bestille glutenfrie bryllupskaker i Tønsberg»
Dette kaller vi for spesifikke søkefraser, og selv om volumet av søk som dette vil være lavere enn de korte generiske søkeordene, har du en mye bedre mulighet for å bli sett av akkurat de kundene som er på jakt etter det du tilbyr, om du jobber på denne måten.
Noen eksempler:
«interiørdesigner» eller «interiørdesigner for moderne leiligheter i Drammen»
«tekstforfatter» eller «tekstforfatter for inspirerende innhold til sosiale medier»
«håndverker» eller «erfaren håndverker for kjøkkenrenovering i Røyken»
«kokk» eller «privat kokk til bryllup og selskaper i Asker og Bærum»
«musiker» eller «musiker for arrangement og selskap i Kongsberg»
«møbelsnekker» eller «møbelsnekker for spesialtilpassede utemøbler i Sandefjord»
Når folk søker med slike lengre setninger, har de allerede gjort seg opp en mening for hva de vil ha, de trenger bare å finne noen som kan levere det. Ved å gjøre god søkeordsanalyse og deretter optimalisere for lengre, spesifikke søkeord i blogginnlegg, produktbeskrivelser og annet innhold på nettsiden din, øker du mulighetene for at akkurat du blir funnet.
Engasjerende innhold
Publiser regelmessig nytt innhold i form av blogginnlegg eller artikler, for å formidle nyttig kunnskap til de potensielle kundene dine, dette viser at bedriften din holder seg i aktivitet og at du dekker kunnskapen som målgruppen din har behov for.
Levende videoer, nyttig infografikk, og inspirerende bilder vil engasjere dine besøkende på en helt annen måte, enn en nettside som kun har tekstinnhold. Denne typen innhold er avgjørende for å lykkes i sosiale medier, så det er ingenting å vente med!
Skap tillit med økt troverdighet
Hvor ofte sjekker du anmeldelser før du kjøper et produkt eller booker en tjeneste, i stedet for å ta avgjørelsen i blinde?
Anmeldelser bygger tillit, derfor er det utrolig viktig å dele tilbakemeldingene du får fra kundene dine på hjemmesiden. Folk stoler på andre folks meninger, og relaterer til personer som har tatt samme valg tidligere.
La oss si at du driver et lite designbyrå. Hvis folk ser tilbakemeldinger fra tidligere kunder som roser kreativiteten og effektiviteten din, er sjansene større for at de tar kontakt med deg.
I tillegg kan gode kundehistorier bidra til å øke synligheten din i Google, fordi søkemotorer verdsetter autentisk og nyttig innhold. Oppfordre den neste kunden din til å legge igjen en anbefaling etter fullført prosjekt, det kan gjøre en stor forskjell!
Markedsføringstiltak med lavt budsjett
Sosiale medier
Sosiale kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn er viktige plattformer der du kan dele kunnskap og henvise til dine tjenester, på denne måten eksponerer du deg selv eller bedriften din for et stort publikum uten å bruke mye penger.
Organisk innholdsmarkedsføring
Del kunnskapen din i en blogg eller i sosiale medier for å treffe potensielle kunder. Få frem personligheten din ved å dele «behind the scenes» materiale fra arbeidshverdagen eller fritiden din.
Epost-markedsføring
Bygg en epost-liste og send ut regelmessige nyhetsbrev med nyttig informasjon, inspirerende tips og gjør leseren oppmerksom på dine tjenester.
Google bedriftsprofil – ditt søkbare visittkort
Google Min Bedrift (GMB, Google My Business eller Google bedriftsprofil) er en gratis tjeneste hvor du kan administrere informasjon om bedriften din, som vises i blant annet Google søkeresultater og Google kart. Du kan se på det som et digitalt visittkort som vises når folk søker etter dine tjenester eller produkter i området ditt.
Raskere resultater med målrettet annonsering (SEM)
Hvis du har et markedsføringsbudsjett, kan du komme raskere i gang med betalt annonsering. Dette gir deg muligheten til å målrette annonsene dine til en spesifikk målgruppe, basert på geografisk plassering, demografiske data, interesser eller søkeord.
Ved å annonsere på plattformer som Google, Facebook, Instagram eller TikTok, kan du øke sjansene for at innleggene dine blir sett av potensielle kunder som aktivt leter etter det du tilbyr, eller har vist interesse for det du jobber med.
La oss si at du er en kunstner som spesialiserer deg på håndlagd keramikk. Med betalt annonsering på TikTok kan du vise frem produktene dine til personer som har interesse for interiørdesign, kunsthåndverk og unikt design, gjennom kreative videoer som viser prossessen din. I Google Ads kan du rette deg mot søkefraser som «håndlaget keramikk fra kunstner i Buskerud» eller «fargerike interiørprodukter med unikt design». På Facebook og Instagram kan du treffe et bredt publikum som allerede følger kontoer og sider relatert til kunst og håndverk.
Denne typen målrettet annonsering hjelper deg med å få kontakt med potensielle kjøpere, som allerede har vist interesse for det du tilbyr. Dette øker dine muligheter for høyere konverteringsrater og raskere resultater. I tillegg gir betalte annonser deg verdifull innsikt i hvilke personlighetstyper som engasjerer seg mest med innholdet ditt, slik at du kan finjustere den organiske markedsføringen din for å nå målgruppen din enda mer presist.
Din viktigste plattform
En godt fungerende nettside er mer enn bare en digital brosjyre, det er din viktigste plattform for å nå ut til potensielle kunder.
Analyse av besøkstall viser at over 50% av all trafikk til nettsteder kommer fra organisk søk. Det betyr at ved å optimalisere nettsiden din til å rangere høyere i søkemotorer, kan du øke antall besøkende uten å sprenge budsjettet på annonser.
Med våre digitale tjenester hjelper vi deg å skape en visuelt tiltalende nettside som er både funksjonell og søkemotoroptimalisert. Sammen kan vi sørge for at din bedrift eller personlige merkevare skiller seg ut på nett.