Hvorfor du mister kunder med en utdatert nettside

Hvorfor du mister kunder med en utdatert nettside

Book din avtale med CADA for en innledende prat 🧏

Sjekkliste for å vurdere om nettsiden din er utdatert

⬜ Alt fungerer som normalt
Oppgave: test linker, knapper, funksjoner mm. og pass på at tingene virker som det skal.

⬜ Siden fungerer like godt på liten mobilskjerm
Oppgave: åpne nettleseren på mobil og nettbrett for å se hvordan nettsiden din ser ut på mindre skjermer.

⬜ Det er enkelt å finne frem for nye besøkende
Oppgave: spør en venn om hen kan navigere seg rundt på nettsiden din, og gi deg en tilbakemelding på hvordan den oppleves med nye øyne.

⬜ Innholdet på siden er nylig oppdatert
Oppgave: ta en gjennomgang av innholdet på nettsiden din en gang i kvartalet. Dersom det første en besøkende blir møtt med er en tre år gammel artikkel på forsiden, oppleves nettsiden din svært utdatert og bedriften din mister omdømme. 

Call to action (CTA)
Oppgave: Plasser tydelige og handlingsrettede CTA-er som oppfordrer besøkende til spesifikke handlinger, for eksempel «Få et tilbud», «Kontakt oss» eller «Last ned gratis mal». Sørg for at de er plassert strategisk gjennom hele nettsiden.

Funksjoner som forbedrer brukeropplevelsen
Oppgave: Vurder om du har behov for moderne funksjoner som:

  • Chatbots for rask kundeservice
  • Seksjoner med FAQ for å svare på vanlige spørsmål
  • Online booking eller kalenderfunksjoner for tjenester

⬜ Oppdatert teknisk løsning
Oppgave: sørg for at nettsideløsningen du bruker (f. eks WordPress) og alle programtillegg er oppdatert til nyeste versjon. Oppdateringer forbedrer både sikkerheten og ytelsen til nettsiden din, og er avgjørende for å holde nettsiden din vedlike. Les mer om vedlikehold her.

⬜ Enkel tilgang til kontaktskjema/informasjon
Oppgave: pass på at det er enkelt for de potensielle kundene dine å komme i kontakt med deg, enten via kontaktskjema (gjør gjerne en test!) eller kontaktinformasjon som epostadresse, telefonnummer, adresse.

⬜ Bruk analyseverktøy på nettsiden og i markedsføring
Oppgave: ved å få innsikt i hvilke sider, artikler, tjenester og videoer på nettsiden din som blir mest besøkt, har du en bedre forståelse rundt hva de potensielle kundene dine er opptatt av eller relaterer seg til. 

⬜ Søkemotoroptimalisering (SEO)
Oppgave: gjør en SEO-sjekk for å sikre at du bruker relevante søkeord, meta-tagger, og riktig teknisk struktur som hjelper søkemotorer å finne siden din og gi den gode søkeresultater. Dersom du ikke vet hvordan du bruker SEO kan du lese artikkelen «Hvordan bli synlig på nett: søkemotoroptimalisering og markedsføring» eller kontakte CADA for en uforpliktende prat. 

Tydelig visuell identitet
Oppgave: Vurder om designet ditt er samkjørt med merkevaren din og tenk over hvordan du ønsker at bedriften din skal fremstå. Er det på tide å oppdatere logo, fargepalett eller endre skrifttype?

Tilpass til målgruppen din
Oppgave: Analyser målgruppen din og sørg for at innholdet og designet på nettsiden appellerer til dine potensielle kunders behov og preferanser.

Følg med på konkurrentene dine
Oppgave: Besøk konkurrentenes nettsider for å se hvordan de presenterer sine produkter eller tjenester, og vurder hva du kan gjøre for å skille deg ut.

Integrere sosiale medier
Oppgave: Sørg for at du linker til dine profiler i sosiale medier for å skape en bro mellom nettsiden din og sosiale plattformer der folk kan engasjere seg videre i bedriften din.

Oppdaterte kundeanmeldelser
Oppgave: Sørg for at nettsiden inneholder nylige og relevante tilbakemeldinger fra kunder. Dette bygger troverdighet og tillit hos nye besøkende.

⬜ Siden laster innholdet på under 3 sekunder
Oppgave: sørg for at nettsiden din laster raskt nok til at besøkende ikke blir utålmodige.

⬜ Sikkerhet og personvern
Oppgave: nettsiden din må ha et aktivt sikkerhetssertifikat (HTTPS), dette er viktig av både sikkerhetsmessige grunner og for tillit til de som besøker nettsiden din. Dersom du ikke har dette, vil brukeren få en sikkerhetsadvarsel når de forsøker å besøke siden din. I tillegg bør du ha en personvernerklæring som informerer hvem som står bak nettsiden (med firmanavn og org. nr) og hvordan dere behandler data fra f. eks kontaktskjemaer på nettsiden. 

⬜ Backup og gjenoppretting
Oppgave: Sørg for at nettsiden blir regelmessig sikkerhetskopiert, og at du har en plan for trygg gjenoppretting dersom noe skulle skje.

⬜ Kompatibilitet i ulike nettlesere
Oppgave: sjekk at nettsiden fungerer som den skal i de vanligste nettleserne (Chrome, Safari, Firefox, Edge). Nettsider som ikke er optimalisert for flere nettlesere kan skape frustrasjon for brukerne.

Innholdsfortegnelse

GRATIS SEO-SJEKK

Fyll inn detaljene dine nedenfor for å finne ut hvordan nettsiden din rangerer i vår SEO-sjekk.

Kontaktinformasjon