
Hvorfor du mister kunder med en utdatert nettside
-
CADA Media
-
CADA Media
Har du noen gang tenkt på hva slags inntrykk nettsiden din gir? Hvis det ser ut som den hører hjemme i forrige tiår, er det på tide å gjøre noe med det.
Mange småbedrifter undervurderer hvor viktig det er med en oppdatert og brukervennlig hjemmeside – det koster dem dyrt i form av lave besøkstall og mindre konverteringer.
I denne artikkelen går vi gjennom noen tegn på at siden din trenger en oppdatering, så du ikke mister kunder på grunn av en utdatert nettside.
✅ Gå gjennom vår sjekkliste nederst på siden, for å vurdere om nettsiden din er utdatert.
Førsteinntrykk er avgjørende
De første sekundene teller mer enn du tror. Når noen klikker seg inn på hjemmesiden din, bruker hen kun få sekunder på å gjøre seg opp en mening, og avgjøre om de blir værende for å lese mer.
Et utdatert nettsted gir inntrykk av en utdatert bedrift, og svekker tilliten til merkevaren din.
Folk forventer en moderne, oversiktlig og gjenkjennbar nettside som fungerer, uansett om de bruker mobil, laptop eller andre enheter.
Manglende synlighet på nett
Du kan tilby de beste tjenestene i landet, men hvis ingen finner deg har det liten verdi.
Mange utdaterte nettsider er også dårlig konfigurert for søkemotorene og mister derfor verdifull trafikk!
Et overraskende antall bedriftseiere vet ikke engang at småbedriften deres er usynlig på Google! 😬
Dette kan være på grunn av noe så enkelt som en «no-index» tag, som gjør at søkemotorer rett og slett ignorerer nettsiden din, og gjør det umulig for potensielle kunder å finne deg i relevante søkeresultater.
Funksjonalitet som gir mening
Kravene til nettsider har utviklet seg enormt de siste årene. Det handler ikke bare om å ha godt visuelt innhold og fancy animasjoner, men å skape brukeropplevelser som gir verdi og engasjerer.
En god nettside har smarte funksjoner som chatbots, ofte stilte spørsmål (og svar), integrasjon med sosiale medier og kontaktskjema som gjør det enkelt for potensielle kunder å ta kontakt med deg, gjerne med detaljer som du allerede vet hva saken gjelder, før du har snakket med kunden for første gang.
For eksempel kan kontaktskjemaet inkludere kategorier for hva kunden ønsker hjelp med, slik at du sparer tid når du svarer på henvendelser.
Hvis hjemmesiden din ikke har disse funksjonene, vil bedriften din fort fremstå som utdatert og det blir vanskeligere for deg å bygge en lojal kundebase.
Responsivt design er ikke lenger et valg
Hvis nettsiden din ikke ser bra ut eller fungerer optimalt på mobil, er du allerede på etterskudd. ⛔
Godt over halvparten besøker nettsiden din fra mobil, og hvis de møter en lite brukervennlig side med uleselig tekststørrelse eller utydelige bilder, mister du raskt interesse og de ender opp med å forlate hjemmesiden, og kommer med stor sannsynlighet aldri tilbake.
Bedrifter som bryr seg, skaper tillit 💓
En utdatert hjemmeside vil gi de potensielle kundene dine inntrykk av at du ikke bryr deg nok om bedriften – eller kundene dine.
Et moderne og visuelt tiltalende nettsted med tydelig struktur, gjør det enkelt for de som besøker nettsiden å finne den informasjonen de trenger. Det viser at du bryr deg om tiden til kundene dine når de besøker siden din.
Folk handler kun med bedrifter de kan stole på, og en profesjonell hjemmeside er ofte det første steget for å bygge tillit og kjennskap til det du tilbyr.
Din mulighet til å lykkes på nett
Er du villig til å miste kunder på grunn av en nettside som ser ut som den ble laget for ti år siden? 😫
Vi opplever ganske ofte å besøke utdaterte hjemmesider. Dette kan du utnytte til din fordel, så lenge DU velger å gjøre noe med DIN hjemmeside, vil du raskt skille deg ut og øke sjansene for å bli synlig på nett.
Å investere i en moderne, profesjonell nettside er en av de beste måtene å sikre at du holder bedriften relevant og viser deg fra din beste side.
Sjekkliste for å vurdere om nettsiden din er utdatert
⬜ Alt fungerer som normalt
Oppgave: test linker, knapper, funksjoner mm. og pass på at tingene virker som det skal.
⬜ Siden fungerer like godt på liten mobilskjerm
Oppgave: åpne nettleseren på mobil og nettbrett for å se hvordan nettsiden din ser ut på mindre skjermer.
⬜ Det er enkelt å finne frem for nye besøkende
Oppgave: spør en venn om hen kan navigere seg rundt på nettsiden din, og gi deg en tilbakemelding på hvordan den oppleves med nye øyne.
⬜ Innholdet på siden er nylig oppdatert
Oppgave: ta en gjennomgang av innholdet på nettsiden din en gang i kvartalet. Dersom det første en besøkende blir møtt med er en tre år gammel artikkel på forsiden, oppleves nettsiden din svært utdatert og bedriften din mister omdømme.
⬜ Call to action (CTA)
Oppgave: Plasser tydelige og handlingsrettede CTA-er som oppfordrer besøkende til spesifikke handlinger, for eksempel «Få et tilbud», «Kontakt oss» eller «Last ned gratis mal». Sørg for at de er plassert strategisk gjennom hele nettsiden.
⬜ Funksjoner som forbedrer brukeropplevelsen
Oppgave: Vurder om du har behov for moderne funksjoner som:
- Chatbots for rask kundeservice
- Seksjoner med FAQ for å svare på vanlige spørsmål
- Online booking eller kalenderfunksjoner for tjenester
⬜ Oppdatert teknisk løsning
Oppgave: sørg for at nettsideløsningen du bruker (f. eks WordPress) og alle programtillegg er oppdatert til nyeste versjon. Oppdateringer forbedrer både sikkerheten og ytelsen til nettsiden din, og er avgjørende for å holde nettsiden din vedlike. Les mer om vedlikehold her.
⬜ Enkel tilgang til kontaktskjema/informasjon
Oppgave: pass på at det er enkelt for de potensielle kundene dine å komme i kontakt med deg, enten via kontaktskjema (gjør gjerne en test!) eller kontaktinformasjon som epostadresse, telefonnummer, adresse.
⬜ Bruk analyseverktøy på nettsiden og i markedsføring
Oppgave: ved å få innsikt i hvilke sider, artikler, tjenester og videoer på nettsiden din som blir mest besøkt, har du en bedre forståelse rundt hva de potensielle kundene dine er opptatt av eller relaterer seg til.
⬜ Søkemotoroptimalisering (SEO)
Oppgave: gjør en SEO-sjekk for å sikre at du bruker relevante søkeord, meta-tagger, og riktig teknisk struktur som hjelper søkemotorer å finne siden din og gi den gode søkeresultater. Dersom du ikke vet hvordan du bruker SEO kan du lese artikkelen «Hvordan bli synlig på nett: søkemotoroptimalisering og markedsføring» eller kontakte CADA for en uforpliktende prat.
⬜ Tydelig visuell identitet
Oppgave: Vurder om designet ditt er samkjørt med merkevaren din og tenk over hvordan du ønsker at bedriften din skal fremstå. Er det på tide å oppdatere logo, fargepalett eller endre skrifttype?
⬜ Tilpass til målgruppen din
Oppgave: Analyser målgruppen din og sørg for at innholdet og designet på nettsiden appellerer til dine potensielle kunders behov og preferanser.
⬜ Følg med på konkurrentene dine
Oppgave: Besøk konkurrentenes nettsider for å se hvordan de presenterer sine produkter eller tjenester, og vurder hva du kan gjøre for å skille deg ut.
⬜ Integrere sosiale medier
Oppgave: Sørg for at du linker til dine profiler i sosiale medier for å skape en bro mellom nettsiden din og sosiale plattformer der folk kan engasjere seg videre i bedriften din.
⬜ Oppdaterte kundeanmeldelser
Oppgave: Sørg for at nettsiden inneholder nylige og relevante tilbakemeldinger fra kunder. Dette bygger troverdighet og tillit hos nye besøkende.
⬜ Siden laster innholdet på under 3 sekunder
Oppgave: sørg for at nettsiden din laster raskt nok til at besøkende ikke blir utålmodige.
⬜ Sikkerhet og personvern
Oppgave: nettsiden din må ha et aktivt sikkerhetssertifikat (HTTPS), dette er viktig av både sikkerhetsmessige grunner og for tillit til de som besøker nettsiden din. Dersom du ikke har dette, vil brukeren få en sikkerhetsadvarsel når de forsøker å besøke siden din. I tillegg bør du ha en personvernerklæring som informerer hvem som står bak nettsiden (med firmanavn og org. nr) og hvordan dere behandler data fra f. eks kontaktskjemaer på nettsiden.
⬜ Backup og gjenoppretting
Oppgave: Sørg for at nettsiden blir regelmessig sikkerhetskopiert, og at du har en plan for trygg gjenoppretting dersom noe skulle skje.
⬜ Kompatibilitet i ulike nettlesere
Oppgave: sjekk at nettsiden fungerer som den skal i de vanligste nettleserne (Chrome, Safari, Firefox, Edge). Nettsider som ikke er optimalisert for flere nettlesere kan skape frustrasjon for brukerne.