Nettside eller sosiale medier: Hvor skal en ny bedrift investere tiden sin?
- CADA Media
- CADA Media
Når du oppretter en bedrift, ønsker å jobbe som frilanser eller vil bygge en personlig merkevare, kan det være utfordrende å vite hvor du bør legge fokuset ditt i begynnelsen – skal du bruke all energi på en overbevisende nettside eller bygge opp antall følgere i sosiale medier?
Begge valgene kan gi deg resultater – det gjelder å tenke gjennom hva som passer best i din situasjon. Hva ønsker du å oppnå på de forskjellige plattformene? Hvordan skal du konvertere nettside besøk eller følgere i sosiale medier til å ta kontakt og ende opp som kunder av deg?
Vis frem personligheten din med nettside
En nettside gir deg full kontroll over innholdet, strukturen og merkevaren din.
Du er ikke avhengig av algoritmer på sosiale medier som plutselig kan endres, og potensielt kan snu opp ned på besøkstallene dine.
Med egen nettside kan du skape et profesjonelt inntrykk, gjenkjennelighet og troverdighet – spesielt viktig for bedrifter som tilbyr salg av produkter eller tjenester til kunder.
Du kan personliggjøre og tilpasse brukeropplevelsen, og det er enklere å drive SEO (søkemotoroptimalisering), som øker muligheten til at potensielle kunder finner deg gjennom Google-søk, Kart/område-søk og lignende tjenester.
Nettsider fungerer godt som en portefølje for frilansere, der potensielle kunder enkelt kan se arbeidet du har gjort tidligere, lese anbefalinger fra andre som har jobbet med deg, og kontakte deg direkte.
Innholdet på hjemmesiden din er også tilgjengelig hele tiden, uavhengig av sosiale mediers algoritmer og «forstyrrelser» fra konkurrerende bedrifter, eller søte kattevideoer 😼
Treff et større publikum med sosiale medier
Sosiale kanaler er sannsynligvis det stedet der målgruppen din tilbringer mest tid. Plattformer som Instagram, TikTok, Facebook, og LinkedIn gir deg muligheten for å nå raskt ut til et bredt publikum og bygge følgere.
Du kan publisere innlegg, stories, artikler, video, fotogalleri mm. for å promotere deg selv umiddelbart etter at du har registrert en profil, og disse sosiale plattformene er bygget opp på den måten at de belønner interaksjon mellom deg og følgerne dine, noe som kan være svært verdifullt begge veier – du bygger bekjentskap til målgruppen din og de potensielle kundene dine blir kjent med merkevaren din.
I tillegg kan betalt annonsering i sosiale medier hjelpe deg med å treffe målgruppen din raskt og presist.
Plattformer som Instagram og TikTok er et perfekt alternativ for kreative yrker som ønsker å dele visuelt innhold og skape engasjement rundt arbeidet sitt – som kunstnere, fotografer, håndtverkere, influensere og designere.
Kombinasjonen som gir størst effekt
Den beste strategien for de fleste merkevarer er en kombinasjon av begge. Et nettsted kan være «hjemmebanen» din, mens sosiale medier er stedet du får folk til å oppdage nettsiden din, og kan bygge relasjon med følgerne dine. Det er her kundene kan lære enda mer om deg og hva du tilbyr, og det er her du kan bygge tillit.
Det hele handler om hvor du vil bruke tiden og ressursene dine.
Hvis du har en langsiktig strategi og ønsker en sterk merkevare med oversiktlig informasjon om tjenestene eller produktene dine, er egen nettside den viktigste plattformen din.
Hvis du ser etter rask interaksjon med følgerne dine og enkel markedsføring, kan sosiale kanaler gi deg en god start – men kombinasjonen av begge er som oftest det som gir best resultater.