Bygg en sterk merkevare med visuell identitet
- CADA Media
- CADA Media
En sterk visuell identitet er en av de største mulighetene du har til å gjøre et godt inntrykk på dine potensielle kunder. Med gjennomtenkt fargepaletter, konsistente skrifttyper og unike visuelle elementer kan du bygge en gjenkjennelig merkevare som folk husker.
Hvorfor er visuell identitet viktig?
Når folk ser merkevaren din, er det ofte de visuelle elementene som sitter igjen. En sterk visuell identitet gjør det enklere for kunder å huske deg når de har behov for produktet eller tjenesten din.
Bygg tillit og troverdighet
Et godt førsteinntrykk er avgjørende for å lykkes med merkevaren din, og en sterk visuell identitet viser at du tar bedriften din seriøst. Med en solid merkevare og konsistent design, vil potensielle kunder føle seg mer sikre på at det du leverer er gjennomtenkt og av høy kvalitet. Dette bygger tillit og profesjonalitet, som er med å påvirke kundens kjøpsbeslutning.
Skap kundelojalitet
Farger, former og stil påvirker følelser og holdninger. En gjennomtenkt visuell identitet kan gi potensielle kunder en tilknytning til merkevaren din, som styrker lojaliteten og er med på å øke sannsynligheten for at kunden kommer tilbake til deg, neste gang de trenger dine tjenester eller produkter.
Synlighet i ulike plattformer
En konsistent visuell identitet sørger for at merkevaren din blir gjenkjent uansett hvor den vises, enten det er på sosiale medier, nettsiden din eller i markedsføringsmateriale og annonser. Dette er med å bygge en profesjonell opplevelse av merkevaren din, fordi kunder vet hva de kan forvente av deg.
Elementene i en visuell identitet
Logo – det synligste elementet
Logoen din bør være enkel, lett gjenkjennelig og tidløs. Logo er det første folk vil assosiere med merkevaren din, så det er lurt å investere tid i å utforme en logo som fungerer på ulike plattformer, med varierende størrelser og formater.
Fargepalett som styrker budskapet ditt
Farger kan vekke følelser og formidle budskapet ditt helt uten å bruke ord. Å velge «riktige farger» til merkevaren din bør ikke skje gjennom tilfeldigheter – det handler om å få frem bedriftens personlighet og skape en stemning som treffer målgruppen din.
Typografi – valg av skrifttyper
Valg av skrifttyper kan virke ubetydelig, men er faktisk en sentral del av den visuelle identiteten din.
Du kan bruke skrifttyper som f. eks gir et elegant, moderne eller lekent inntrykk, avhengig av stilen som passer din merkevare og hva du ønsker å uttrykke. Konsekvent bruk av samme skrifttyper i visuelt materiale du publiserer på ulike plattformer som nettsiden din og i sosiale medier, sikrer at at merkevaren din fremstår tydelig og profesjonell.
Bildestil – rød tråd
Det er også viktig med en sammenhengende stil når det kommer til visuelle elementer som bilder, videoer og grafikk.
Ved å bruke tilnærmet samme fargetemperatur, filter, vinkler eller grafiske elementer i det visuelle innholdet du lager, skaper du en rød tråd som styrker identiteteten til merkevaren din. Dette gjør at kundene kan kjenne igjen stilen din og knytte det opp mot det du leverer.
Opprettholde visuell identitet med designmanual
En merkevareguide, også kjent som profilhåndbok eller designmanual – er et viktig verktøy eller dokument, som hjelper deg å passe på at merkevaren din opprettholder en gjenkjennelig stil på alle plattformer, uansett hvem som produserer innholdet for deg.
Denne håndboken definerer «retningslinjer» for bruk av visuelle elementer som logo, farger, typografi, bildestil, filter, grafiske elementer mm. i alt fra sosiale medier, hjemmesider, annonsemateriale og trykksaker som visittkort eller bannere.
Tips for å utvikle en sterk visuell identitet
Definer merkevaren din – hvem er du?
Alt starter med en klar forståelse av hva du tilbyr, hvilken målgruppe du ønsker å treffe, og hvordan du vil bli oppfattet. Din visuelle identitet skal gjenspeile verdiene dine og styrke relasjonen til kundene. Når du vet hva du står for, blir det lettere å velge farger, skrifttyper og visuelle elementer som representerer dette.
Finn inspirasjon blant andre merkevarer du liker
Det skader ikke å se hva andre suksessfulle merkevarer gjør for å gi deg inspirasjon til å utvikle din egen stemme. Se hva som fungerer, og hvordan du kan tilpasse det til din personlige stil og målgruppe.
Hva gjør konkurrentene dine, og hvordan kan du skape en tydelig identitet som skiller deg ut fra dem?
«Less is more»
Ikke overkompliser designet ditt med for mange elementer som kan svekke budskapet du prøver å formidle. En ryddig, minimalistisk tilnærming kan gjøre merkevaren din sterkere og mer minneverdig.
Når det kommer til visuell identitet, er enkelhet ofte nøkkelen til suksess. Ved å bruke færre, men effektive designelementer kan du skape en klar, uforstyrret visuell opplevelse som både ser profesjonell ut og er lett å huske.
Hvor starter jeg?
Begynn med å skape et solid grunnlag for merkevaren din – fokuser på de viktigste elementene som en gjenkjennelig logo, personlig typografi og en gjennomtenkt fargepalett. Når dette er på plass, kan du skape innhold som er tydelig og engasjerende.
Det finnes mange gratis/rimelige verktøy og apper som kan få deg i gang med å sette opp en visuell identitet for bedriften din, som Canva 🔗 eller Looka 🔗
Spør andre hvordan de oppfatter merkevaren din
Få tilbakemeldinger fra andre om din visuelle identitet. Det kan gi verdifull innsikt i hvordan andre ser på merkevaren din og hvilke følelser den vekker, for å hjelpe deg med å gjøre endringer som kan spisse inntrykket du og bedriften din gir til andre.
Ikke vær redd for å gjøre endringer underveis
Det er helt greit å justere den visuelle identiteten og personligheten i tråd med bedriftens utvikling, det viktigste er at du er tydelig med deg selv rundt hvilke endringer du vil gjøre og hva som er tanken bak.
Hvis du kommer til kort og ser behovet for å få på plass en gjennomført, profesjonell merkevareprofil, er det lurt å ta kontakt med en erfaren grafisk designer som kan hjelpe deg gjennom prosessen.